Grønne lys og cykel

Referat fra Persuasivt design og transformation

I november var jeg til meetup med Anne-Kathrine Christensen fra specifii.dk.

Hun talte om at definere (og drive) transformation. Med en baggrund indenfor pædagogikken var jeg skeptiske omend optimistisk, fordi transformation (som forudsætter læring) er en hård nød at knække for mig. Efter foredraget var jeg, min skepsis til trods, meget begejstret.

Anne arbejder med kundeoplevelser og de strategier hun benytter er fra psykologi, neuropsykologi og retorik. På mig lød det som nudging, så jeg bad hende forklare forskellen og den er, kort fortalt, at nudging ikke arbejder med transformation af motivation. Det gør persuasive design.

Annes analyseapperat er udarbejdet i samarbejde med Agnis Stibe fra transforms.me og går ud på at definere følgende konkret:

  • Mennesker: Denne målgruppe
  • Adfærd: som for nu har denne utilfredsstillende adfærd
  • Ændring: Denne adfærd er den ønskede for fremtiden
  • Metric: Vi regner adfærden dokumenteret med disse veldefinerede målinger
  • Her og nu: målinger af den ønskede og den uønskede adfærd
  • Mål: målinger af den ønskede og den uønskede adfærd
  • Tid: forskel på “her og nu” og “Mål”

Jeg glæder mig til engang forhåbentlig at høre om konkrete strategier fra psykologi, neuropsykologi og retorik, der kan føre os i mål.

Hvad siger du?
Har du et godt bud på hvordan man ændrer vaner hos sig selv eller andre?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.