Kvalitetssikring & “at lære at lære” – et undersøgelsesdesign

I disse uger lægger jeg sidste hånd på et kort onlinekursus hvor jeg forventer mange brugere (nok til statistisk analyse)

Didaktiske forhold: 

Det er kompetente og bevidste kursister, så der er ingen grund til at spilde deres tid med små muntre indslag.
Emnet er kendt af alle kursister, men der florerer nogle misforståelser. Megen viden derfra er faktuel og dermed nederst på undervisningens taksonomiske skala.

Kvalitetssikring:

Der er indtestning og udtestning af kursisterne med 23 spørgsmål
Spørgsmålene relaterer til det faktuelle stof og er udvalgt primært fra øvelsesquizzer, som kursisterne har adgang til i løbet af kurset:
Emne 1 (samlet pool med 5 spørgsmål) 2 random spørgsmål i ind- og udtestningen
Emne 2 (samlet pool med 45 spørgsmål) 8 random spørgsmål i ind- og udtestningen
Osv indtil alle emner er dækket og 23 spørgsmål er opnået.
Med disse målinger har jeg forhåbentlig mulighed for at finde ud af, om 
1) Undervisningen har målbar effekt
2) Hvilke delemner, der trænger til justering af undervisningsmateriale.
Ind- og udtestningen er italesat for kursisterne som 
1) en mulighed for at skippe al undervisningsmateriale, hvis de rammer 100% i første forsøg 
2) kursistens egne afdækning af styrker og svarheder I forhold til stoffet
(En indtestningen kan også ses som afgrænsning/scaffolding i forhold til et vidensdomæne. Det italesættes dog ikke sådan i kurset, da det i denne sammenhæng vil være uhensigtsmæssigt.)

“At lære at lære”:

Med udgangspunkt i ind- og udtestningen prøver jeg at lave en analyse af kursisternes kompetence til ”at lære”, hvor jeg leder efter mønstre med baggrund i 8 spørgsmål fra en survey:
1 spørgsmål om hvilken undergruppe af kursister respondenten tilhører
1 spørgsmål om uddannelsesniveau (EU og DK’s kvalifikationsramme opererer med en nøglekompetence ”at lære at lære”, det vil jeg da se, om jeg kan spore!) 
2 spørgsmål om omfang af erfaring med emnet målt i år
3 spørgsmål om self efficacy vedr de tre delemner
1 spørgsmål om motivation.

Jeg har ikke officielt fået lov endnu at sætte den sidste del, survey, op endnu, men krydser fingre. Hvis jeg får lov til at sætte det op OG får lov til at rapportere derfra, skal I nok høre mere, hvis det har interesse.

Er der uklarheder i det jeg har skrevet? Er der noget jeg skal være opmærksom på, kære netværk? Noget der mangler, er til overs eller burde gøres på en anden måde? 
Feedback modtages med stor, stor glæde!

En illustration fra kurset findes via linket:

Uddannelse og eksamen – sådan hænger det sammen

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.